”Kalasatama on verkostoitumisen kuningaspaikka”

Dynaamisesta Kalasatamasta on kehittymässä kasvavien pk-yritysten alue. Markkinointitoimisto VSCY ja telemarkkinointiyritys Gainer kertovat, miksi he ovat tulleet Kalastamaan jäädäkseen.


Markkinointitoimisto VSCY:n yrittäjien Patrik Dahlmanin ja Severi Saaren on helppo keksiä, mikä heitä yrittäjinä kiehtoo Kalasatamassa.

”Kalasataman alueella on paljon yrittäjiä. Itse olen aistinut, että heillä on kova halu kasvaa ja menestyä. Sellainen näkyy kaikessa tekemisessä,” Dahlman miettii.

”Ja tämähän on verkostoitumisen kuningaspaikka. Alueella on helppo törmätä muihin. Sana kulkee suusta suuhun ja aina joku osaa suositella jotain asiantuntijaa. Olemme saaneet monia uusia asiakkaita pelkästään tältä alueelta”, Saari täydentää.

Lyhytvideoihin ja sosiaalisen median tuotantoihin erikoistunut VSCY muutti kauppakeskus Redin toiseen kerrokseen vuoden 2023 lopulla. Kaksi vuotta toiminut yritys työllistää 15 henkilöä. Kun Kruunuhaasta tuli tarve muuttaa pois, oli Dahlmanille ja Saarelle selvää, että uusi osoite löytyy Kalastamasta.

”Korkeat rakennukset, loistavat liikenneyhteydet, monipuoliset palvelut ja ihmisten vilinä luovat tänne todella ainutlaatuisen ja dynaamisen fiiliksen. Tästä on kehittymässä se alue, jossa pitää tulevaisuudessa olla”, Dahlman summaa.

Tästä on kehittymässä se alue, jossa pitää tulevaisuudessa olla.

Kaksikon mukaan Kalasatamaan on myös vaivaton saapua eri puolilta pääkaupunkiseutua, ja sieltä on helppo singahtaa kuvauskaluston kanssa asiakastapaamisiin kaikkialle pääkaupunkiseudulle.

”Moni meistä asuu Kalasataman ja Verkkosaaren alueella, ja tänne on helppo tulla muualtakin esimerkiksi metrolla. Tornitaloissa asuvina me taas pääsemme Patrikin kanssa töihin suoraan hissillä”, Saari naurahtaa.

VSCYn yrittäjät istuvat sohvallaVSCY:n yrittäjät Aaron Vihersola, Patrik Dahlman, Sanni Lindroos ja Severi Saari ovat ihastuneet Kalasataman ainutlaatuiseen ja dynaamiseen ilmapiiriin.

Loistosijainti ja palvelut saivat jäämään Kalasatamaan

Reilu neljä vuotta sitten telemarkkinointiyritys Gainer etsi itselleen pienempiä toimitiloja. Kalasatama nousi nopeasti varteenotettavaksi vaihtoehdoksi. Toimisto oli sijainnut kymmeniä vuosia aivan Helsingin ydinkeskustassa, joten muutto ydinkeskustan ulkopuolelle kuitenkin mietitytti.

”Moni meistä oli melkein aina ollut ydinkeskustassa töissä. Emme tunteneet Kalasatamaa kovin hyvin ja mietimme, että onko se vähän liian betoninen konttoriviidakko. Mutta tosi nopeasti huomasimme, kuinka kiva ympäristö tämä oikeasti on”, muistelee Gainerin toimitusjohtaja Jeanette Borg.

”Täällähän on ihana valikoima lounasravintoloita. Meidän ihmisten suosikiksi on noussut Teurastamon alue ja etenkin Kellohalli siellä. Kesäaikaan täällä on mahdollista pitää vähän pidempi lounastauko ja mennä vaikkapa merenrantaan. Ja erilaisia palveluita täällä on kanssa tosi kivasti, Borg jatkaa.

Gainer työllistää yhteensä 50 henkilöä, joista 10 työskentelee Kalasatamassa sijaitsevassa pääkonttorissa. Kun Gainer muutti vuosi sitten uusiin tiloihin, ei enää edes mietitty muuta sijaintia kuin Kalasatamaa. Borgin mukaan päätöksessä painoivat etenkin kohtuuhintaiset toimitilat sekä loistava sijainti, johon pääsee eri puolilta kätevästi niin julkisilla kuin omalla autollakin.

”Täällä ei ole esimerkiksi ongelmia löytää parkkipaikkaa. Keskustaan tai muualle pääsee näppärästi metrolla ja syksyllä tänne tulee myös ratikka Pasilasta. Itsekin kuljen keskustan asiakastapaamisiin julkisilla, Borg kertoo.

Jeanette Borg -kasvokuvaGainerin toimitusjohtajan Jeanette Borgin mukaan toimisto Kalasatamassa tekee arjesta sujuvampaa.

Palveluiden ja tapahtumien keidas

Kolmikko kiittelee Kalasataman monipuolisia palveluita ja merellisiä ulkoilumahdollisuuksia. Kauppakeskus Redin kaupat, palvelut ja elämykset palvelevat aamusta iltaan. Kalasatamassa arjen askareet tai omat harrastukset on helppo yhdistää työpäivän lomaan.

”Itse olen hyvä esimerkki, sillä kävin juuri hakemassa S-Marketista lounasta ja samalla apteekista tyttären allergialääkkeet. Ja nyt kun Rediin on avattu myös uusi kirjasto, voin hakea sieltä varaukseni vaikkapa lounastauolla tai heti töiden jälkeen”, Borg kertoo.

”Toimitusjohtajana en edes miettisi konttorille semmoista sijaintia, jossa ei olisi monipuolisia lounasmahdollisuuksia, kauppoja tai apteekkeja”, hän jatkaa.

Alue on tosi eläväinen ja täällä tapahtuu kaikkea siistiä. On esimerkiksi Flow- ja Tuska-festivaaleja, tietynlaista rouheutta.

Myös Saari ja Dahlman korostavat palvelujen merkitystä alueella.

”Täällä on ihan valtavasti eri ravintolavaihtoehtoja lounaspaikaksi. Duunin jälkeen on taas helppo mennä treenaamaan Elixian salille tai liikkua julkisella muihin treenipaikkoihin”, Saari miettii.

Ja kesäaikaan eloa alueelle tuovat Teurastamon ravintola- ja kulttuurialue, Suvilahti sekä Korkeasaari ja Mustikkamaa.

”Alue on tosi eläväinen ja täällä tapahtuu kaikkea siistiä. On esimerkiksi Flow- ja Tuska-festivaaleja, tietynlaista rouheutta,” Saari pohtii.

Toimitilat tukevat hyvinvointia ja modernia työntekoa

Kalasatama on yksi Helsingin nopeimmin kasvavista alueista. Siitä on kehittynyt jo yli 10 000 asukkaan ja satojen yritysten urbaani keskus. Tulevaisuudessa luvut vielä moninkertaistuvat.

”Neljän vuoden aikana kehittymisen on huomannut selvästi. Ilmapiiri on täällä paljon nuorekkaampi ja dynaamisempi kuin keskustassa”, Borg vertaa.

Dahlmanin ja Saaren mukaan Kalasatama onkin oiva paikka tulevaisuuteen tähtääville asiantuntijayrityksille. Alueella on tarjolla moderneja toimitiloja, jotka sopivat nykyaikaisen asiantuntijatyön tarpeisiin.

”Esimerkiksi edellisessä toimistossamme keskustassa oli sisäilmaongelma ja suojellussa talossa sen korjaaminen oli vaikeaa. Täällä sen sijaan on uudet tilat ja nykyaikainen tekniikka”, Dahlman vertaa.

Kun näkee itse, millainen tämä voisi olla yrityksen kannalta, ei täältä halua enää lähteä pois.

Borg on havainnut, että asiantuntijayritysten kiinnostus Kalastamaa kohtaan on lisääntymässä.

”Yksi kumppanimme muutti juuri lähistölle. Lisäksi monet tutut ja kumppanit, jotka suunnittelevat muuttoa, ovat kysyneet, kuinka olemme viihtyneet täällä.”

Dahlman suosittelee, että yritykset tulisivat rohkeasti tutustumaan Kalasatamaan.

”Kun näkee itse, millainen tämä voisi olla yrityksen kannalta, ei täältä halua enää lähteä pois.”

TEKSTI: Aku Karjalainen KUVAT: VSCY ja Gainer